استراتیژی دانشکده هنرهای زیبا

1.     مقدمه:
امروزه پوهنځی هنرهای زیبا در شرایطی فعالیت می کند که دستخوش تحولات سریع و افت  و خیزهای فراوانی بوده و با چالش های متعدد مواجه است. از جمله چالش ها عبارت اند از نبود وسعت ارتباطات هنری، بهبود کیفیت تدریس، روشهای جدید تدریس، تغییر در نقش استاد و محصل، انکشاف برنامه های تحقیقی/ هنری و... در همچون شرایط پلان استراتیژیک برای روبرو شدن با تغیرات سریع، شناخت و حل مهمترین مسائل، شناسایی نقاط قوت وضعف و استفاده از فرصت های مهم دانسته می شود. در این پلان استراتیژیک تجزیه و تحلیل عمیق از شرایط درونی و بیرونی پوهنځی صورت گرفته که امكان آنرا فراهم می سازد، تا تمام امور مربوط به پوهنځی سیستماتیك و مرحله به مرحله مطابق پلان انجام گردد تا در روشنی آن به اهداف كوتاه مدت و طویل المدت خود نایل آید. این پلان برای افق زمانی پنج ساله تهیه گردیده و از ملاحظات مهم آن زمینه های تحقیق، اجرایی شدن برنامه ها و تصمیمات است.
2.     ماموریت:
پو هنځی هنرهای زیبا زمینه های دسترسی آسان، مناسب ومعیاری تحصیل در زمینه هنر را فراهم می سازد تا جوانان کشور از این طریق با نایل شدن به اهداف علمی و هنری خویش، آموزش ومهارت های مورد نیاز را کسب نموده، مصدر خدمت به کشور گردیده و بر اساس آرمان های خود،  تأمین کنندۀ نیروی کار آمد، نخبه و متخصص هنر جهت رفع نیازمندیهای کشور باشند.
3.     دیدگاه
ارتقاء جایگاه علمی پوهنځی هنرهای زیبا در سطح ملی و منطقه ای با کسب قابلیت های لازم برای ارائه خدمات عالی آموزش هنر و ایجاد زمینه های مناسب برای گسترش مرزهای هنر و کسب موقف برتر در پژوهش های کاربردی ویژه هنر با برخورداری از هنرمندانی پویا و خلاق.


4.     رسالت:
اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، برنامه ها و تصمیم گیریهای جمعی باید بر اساس رسالتی باشد که یک حوزه برای تحقق آنها برای خود تعریف می کند.  رسالت های بنیادین پوهنځی هنرهای زیباعبارتند از:
-1 تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد در حوزه هنرهای زیبا بنابر نیازمندی های جامعه.
-2 تبیین و ارتقاء جایگاه رشته های مختلف هنر در نظام هنری کشور.
-3 رشد و بالندگی اعضاء کادر علمی این پوهنځی.
 4-ایفای نقش پوهنځی در انکشاف و شناسایی فرهنگ ملی.

 
5.     نقاط قوت
نقاط قوت
شماره
نقاط قوت
1
اعضاء کادر علمی مجرب و توانمند.   
2
داشتن مأموریت، دیدگاه، و استراتیژی در سطح دیپارتمنت ها و پوهنځی.
3
 ایجاد روابط بین المللی.
4
تسهیلات استفاده از خدمات الكترونیكی اطلاعات در پوهنځی.
5
راه اندازی ورکشاپها در سطح دیپارتمنت ها .
6
وجود كمیته های مختلف در سطح پوهنځی.   
7
 نشر  مجله علمی و هنری در سطح پوهنځی هنرهای زیبا.
8
 داشتن طرزالعمل ها در سطح دیپارتمنت ها و پوهنځی .
9
 مدیریت آموزشی و ایجاد تغییر و نوآوری.
10
 افزایش تمایل اعضاء کادر علمی به تضمین کیفیت و ارتقاء. 
11
توسعۀ جشنواره ها، فستیوالها، نمایشگاه ها، کنسرت ها در سطح دیپارتمنت ها.
12
رقابت فلم کوتاه دانشجویی پوهنحی با آثار کوتاه سینمایی جهان در جشنواره های بین المللی.
13
 رشد و توسعه معیارهای اخلاقی در سطح پوهنځی.
14
جلوگیری از تعصب و تبعیض در سطح پوهنځی.
15
تعدیل نصاب در سطح دیپارتمنت ها.
16
اکمال استدیوها، تالارها و کمپیوتر لب ها در سطح پوهنځی.
17
توجه به محیط زیست در سطح پوهنځی .




6.     نقاط ضعف
  نقاط ضعف  
شماره
نقاط ضعف
1
نبود تفكر تطبیق پلانهای استراتژیك بصورت همه گیر.
2
كمبود فرصتهای مطالعاتی جهت اعضاء کادر علمی.
3
 بیشتر بودن فیصدی فعالیت های استادان در خارج از پوهنځی.      
4
ضعف در برقراری ارتباط با مجامع بین المللی.
5
مشكلات مالی و كمبود اعتبارات آموزشی و مشكلات قوانین و مقررات مربوطه.
6
نبود تفكر كار جمعی.
7
تفوق نظام آموزشی سنتی مبتنی بر استاد محوری.
8
كمبود کورس های آموزشی ضمن خدمت (آموزش های تحقیق) برای اعضاء کادر علمی.
9
كمبود سیستم های ارزشیابی درونی در سطح دیپارتمنت ها.
10
کمبود سیمینارها و کنفرانسهای علمی در سطح دیپارتمنت ها و پوهنځی.
11
کمبود کار علمی.
12
کمبود منابع مورد ضرورت دیپارتمنت ها در کتابخانۀ پوهنځی .
13
نبود آرشیف در سطح دیپارتمنت ها و پوهنځی.
14
عدم موزیم هنری پوهنځی هنرهای زیبا در سطح پوهنتون کابل.
15
کمبود صنوف درسی.




7.     فرصت ها
فرصت ها
شماره
فرصتها
1
  انکشاف (ملی و منطقه ای) پوهنځی هنرهای زیبا.
2
كسب امتیازات علمی و هنری در سطح ملی و منطقه ای.
3
دیدگاه مثبت مسئولین عالی كشور به پوهنځی هنرهای زیبا .
4
فراهم بودن بستر ارتباط با سایر مراكز هنری و پوهنتون های جهان.
5
مساعد بودن جذب و بكارگیری فارغ التحصیلان در بازار کار.
6
 برخوردار بودن از امکانات مادی و معنوی.
7
در اختیار داشتن اعضاء کادر علمی كه نقش كلیدی در توسعه هنر و تحقیقات علمی را داشته باشند.
8
شناخته بودن پوهنځی هنرهای زیبا در سطح ملی و بین المللی.









  چالشها 
شماره
چالش ها

1
  سرعت تغییرات در نظام اکادمیک جهانی.

2
 بی ثبات بودن مدیریت ها.

3
 مشكلات استخدام، ‌ارتقاء و تبدیل وضعیت اعضاء کادر علمی.

4
شیوۀ پذیرش محصل از كانكور سراسری.

5
 بی سرنوشتی و نبودن زمینه های شغلی.

6
  فرار مغزها.

7
نگرش منفی جامعه نسبت هنر.

8
  محدود بودن روابط بین المللی.

9
 عملی نشدن تمام ماده های قانون تحصیلات عالی.

10
 محدود بودن شرایط بدست آوردن درجه های ماستری و دکتورا.

8.     چالش ها






9. اهداف
1. افزایش محصلان با اخذ امتحان اختصاصی  
2. افزایش استادان به تناسب 8/1 .
3. بورس های تحصیلی ماستری و دوكتورا برای استادان .
4. دایر ساختن پروگرام ماستری  در داخل كشور برای استادان .
5. پروژه زیر بنایی ـ لابراتوار،‌ كتابخانه، ‌تعمیرات .
6. انكشاف كریكولم و تغییر آن نظر به شرایط زمان .
7. تحقیق ،‌ تالیف و ترجمه .
8. تجهیزات و سایل درسی .
9. تكمیل كادر اداری .
10. موضوعات نشراتی .
11. تقویه لسان انگلیسی .
12. ایجاد، استدیو ها، لابراتوار، گالری، کمپیوتر لب در سطح دیپارتمنت ها .
13. بورس های كوتاه مدت.
14. طراحی و تنظیم برنامه های نوین آموزشی و پژوهشی
15. تقویت مشاركت، ایجاد انگیزه و نوآوری در اعضاء کادر علمی
16. افزایش جذب حمایت های مالی جهت تامین منابع مورد نیاز بویژه از بخش غیر دولتی
17. بكارگیری خط مشی های مناسب درخصوص استفاده از فن آوریهای نوین در فرآیند آموزش.





    10. استراتیژی های پوهنحی هنرهای زیبا ( اهداف کیفی و كمی  )
ماموریت:
ارتقاء كیفی  و کمی    
اهداف
اهداف کیفی
اهداف كمی  
(1)


طراحی و تنظیم برنامه های نوین آموزشی  و تحقیقی در تمام دیپارتمنت ها




برقراری ارتباط بین با مراكز اکادمیک هنری بین المللی به منظور طراحی و تنظیم كاربردی ترین برنامه های آموزشی و تحقیقی.
برقراری همكاری با حد اقل سالانه یك مركز اکادمیک معتبر بین المللی به منظور طراحی برنامه های نوین آموزشی در سطح پوهنځی.
طراحی و تدوین شاخص های استندرد آموزشی نظام مند به منظور ایجاد رقابت با سایر مراکز اکادمیک هنری داخل و خارج كشور.
طراحی و تدوین شاخص های استندرد آموزشی نظام مند به منظور ایجاد رقابت با سایر مراکز اکادمیک هنری داخل و خارج كشور تا پنج سال آینده.
بازنگری برنامه های آموزشی از نظر محتوی ،‌ارزشهای اخلاقی ، ارتباطی و حرفه ای و كاهش تمركز در برنامه ریزی و نحوه پذیرش محصل.
بازنگری حداقل 85 درصد از برنامه ها تا پنج سال آینده.
نهادینه كردن برنامه ریزیها و تصمیم گیریهای آموزشی بر مبنای مشاركت كامل اعضا کادر علمی از طریق ایجاد كمیته ها و شوراهای تخصصی با بهره برداری از نظریات محصلان و فارغ التحصیلان.
مشاركت 85 درصد اعضاء کادر علمی در برنامه ریزی و اجرای كلیه فرایند های آموزشی به شکل دوامدار تا پنج سال.  
طراحی و اجرای برنامه ریزی مناسب برای گردآوری نظریات محصلان و فارغ التحصیلان تا پایان سال اول پلان استراتیژیک.
(2)
تقویت ‌مشاركت و  ایجاد انگیزه و نوآوری در اعضاء کادر علمی
تقویت جایگاه مجالس دیپارتمنت ها، شورای علمی پوهنحی و كمیته ها به منظور مقابله با بی ثباتی در مدیریت ها و تاكید بر تفكر كارجمعی.
گزارش  دهی سالانه دیپارتمنت ها، شورای علمی پوهنځی، و كمیته ها به معاونیت علمی، معاونیت  محصلان و کمیتۀ تضمین کیفیت پوهنتون کابل از عملكرد ها و موفقیت ها.
تلاش در جهت بازنگری و اصلاح مقررات جذب کادر علمی، ‌تبدیل وضعیت ،‌ارتقا و فرصتهای مطالعاتی.
تهیه پیشنهاد هر دیپارتمنت برای جذب کادرهای جدید  و افزایش کادر های علمی تا پایان سال دوم.
به كارگیری سیستم نظارت و ارزشیابی با بازخورد مناسب برای ارتقاء عملكرد اعضا کادر علمی.
طراحی مناسب ترین روش نظارت و ارزشیابی تا پایان سال دوم .
(3)
اهمیت و جایگاه دیپارتمنت ها در نظام آموزشی پوهنځی

برقراری نظام ارتباطی محصلان با پوهنحی به منظور دستیابی به آخرین یافته ها از كسب فرصتهای شغلی و تحصیلی آنها.

تشكیل انجمن محصلان كلیه دیپارتمنت ها  در سال اول . 
برگزاری همایش سالانه با حضور فارغ التحصیلان به منظور دستیابی از كسب فرصتهای شغلی و تحصیلی آنها همه ساله.
شناسایی مضامین و رشته های جدید و حذف رشته های غیر منطبق با نیازهای جامعه .
تعدیل نصاب درسی تا اخیر سال دوم.
(4)
افزایش جذب حمایت های مالی جهت تامین منابع مورد نیاز بویژه از بخش غیر دولتی ورسیدن به خود کفایی و استقلالیت مالی
همكاری تحقیقی با بخش های خصوصی در جهت رفع نیازمندی های آنها  و درآمد زایی پوهنحی.
افزایش درآمدهای حاصل از قراردادهای پژوهشی با اهداف پژوهشی پوهنحی به شکل دوامدار.
رسیدن به خود کفایی و استقلالیت مالی
رسیدن به خود کفایی و استقلالیت مالی طی پنج سال.
طراحی و تدوین ورکشاپ های آموزشی كوتاه مدت هنری به منظور توانمند سازی دیپارتمنت ها.
طراحی و تدوین حمایت مالی حداقل دو ورکشاپ آموزشی در سطح پوهنحی برای هر دیپارتمنت همه ساله .
طراحی وتدوین فستیوالها، جشن واره ها، نمایشگاه ها و کنسرت ها از طرف دیپارتمنت ها 
طراحی وتدوین حمایت مالی فستیوالها، جشن واره ها، نمایشگاه ها و کنسرت ها ازطرف دیپارتمنت ها در سطح پوهنځی همه ساله.
فراهم ساختن امکانات درسی دیپارتمنت ها.
حمایت مالی نهاد های غیر دولتی به شکل دوامدار در عرصه امکانات تدریس همه ساله.
(5)
كسب امتیاز و حفظ و ارتقاء پوهنځی  در عرصه رقابت پذیری درسطح
منطقه ای
بهتر سازی سیستم ارزیابی درونی و بیرونی  در جهت ایجاد رقابت منطقه وی.
  اجرای ارزیابی درونی و بیرونی هر سال یكبار.
اعمار پروژه های زير بنايي: آرشیف، گالری، لابراتوار،‌ كتابخانه،‌ تعميرات .
اعمار پروژه های زير بنايي: آرشیف، گالری، لابراتوار،‌ كتابخانه،‌ تعميرات تا سال پنجم.
داير ساختن پروگرام ماستري  در داخل پوهنځی در دوبخش هنرهای تجسمی و هنرهای سمعی و بصری.
داير ساختن پروگرام ماستري  در داخل پوهنځی در دوبخش هنرهای تجسمی و سمعی و بصری تا پنج سال.
(6)
بكارگیری خط مشی های مناسب به منظور استفاه از فناوریهای نوین در فرایند آموزش



توسعه كاربری فناوری های نوین اطلاعاتی به منظور تبادل اطلاعات علمی با سایر مراكز علمی داخل و خارج كشور
تجهیز دیپارتمنت های پوهنحی به فناوریهای نوین اطلاعاتی تا پنج سال.
انکشاف وب سایت پوهنځی
انکشاف وب سایت پوهنځی هنرهای زیبا همه ساله.
طراحی و ساخت مواد آموزش الکترونیک در سطح پوهنځی  
  طراحی مواد آموزش الکترونیک برای هر دیپارتمنت تا اخیر سال سوم
ترغیب اعضا کادر علمی جهت بكارگیری روشهای نوین آموزشی.
آشناسازی اعضاء کادر علمی با روشهای نوین آموزشی مطابق با اهداف آموزشی پوهنحی.
برقراری نظام بهره برداری مشترك از منابع اطلاعاتی و تجهیزاتی موجود در دیپارتمنت ها.
  تدوین دستور العمل های لازم برای بهره برداری مشترك از منابع اطلاعاتی و تجهیزات موجود در سال اول برنامه .
(7)
افزایش کادر علمی و بلند بردن درجه های تحصیلی اعضای کادر علمی و تلاش در جهت تطبیق برنامه های تضمین کیفیت
تلاش برای بدست آوردن بورسیه های ماستری و دکتورا.
تهیه بورسهای ماستری و دکتورا همه ساله.
انکشاف دادن سطح درجه های علمی همه اعضای کادر علمی پوهنځی تا درجه های ماستری و دکتورا.
انکشاف دادن سطح درجه علمی همه اعضای کادر علمی دیپارتمنت های این پوهنځی تا درجه های ماستری و دکتورا در سه سال.
تطبیق برنامه های تضمین کیفیت در سطح دیپارتمنت ها و پوهنځی.
تطبیق برنامه های تضمین کیفیت در سطح دیپارتمنت ها و پوهنځی در طی دوسال و .
افزایش استادان مطابق نیاز در همه دیپارتمنت های این پوهنځی
افزايش اعضای کادر علمی طي پنج سال آينده به تناسب 8/1 (75) ‌نفر.
( 8)
مبارزه علیه فساد تبعیض تعصب و خشونت
مبارزه علیه فساد در سطح دیپارتمنت ها و پوهنځی.
مبارزه علیه فساد در سطح دیپارتمنت ها و پوهنځی به طور دوامدار.
مبارزه علیه تبعیض تعصب و خشونت در سطح دیپارتمنت ها و پوهنځی.
مبارزه علیه تبعیض تعصب و خشونت در سطح دیپارتمنت ها و پوهنځی بصورت دوامدار.
ایجاد یک مکانیزم اخلاقی در سطح دیپارتمنت ها و پوهنځی.
ایجاد یک مکانیزم اخلاقی در سطح دیپارتمنت ها و پوهنځیدر سال اول.

 12ـ‌ تعداد مجموعی استاد، محصل و خلاصه بودجه طور تخميني
1. تعداد محصلان موجود روزانه ( ذکور 495 اناث 335 جمعاً 830 محصل)  شبانه ( ذکور ۱۴۵اناث ۲۱ جمعاً 166 محصل)‌.
2. افزايش محصلان طي پنج سال .
2016           2017             2018            2019              2020
210               220               230              240                250
3. تعداد استادان موجود ( دکتر 2 ماستر 36 لیسانس 22 )‌ نفر .
4. افزايش استادان طي پنج سال آينده به تناسب 8/1 (75)‌نفر .
 5. بورس هاي تحصيلي .
الف:‌ماستري در هر سال (3نفر ) در پنج سال آينده (15 نفر ) مجموع مصارف به دالر امريكايي (900000).
ب : دوكتورا در پنج سال آينده 10 نفر مجموع مصارف (600000) ‌دالر امريكايي .
6. انكشاف كريكولم در مجموع مصارف                   (100000) دالر .
7. تحقيق                           رر                         (100000) دالر.
8. پروگرام ماستري در داخل كشور                        (100000) دالر .
9 . پرو‍‍ژه هاي زير بنايي :‌
الف‌: الحاقيه به وركشاب هاي ديپارتمنت مجسمه سازي مجموع مصارف (150000) دالر.
ب : تالار بزرگ سينما وتياتر كه گنجايش (1000) ‌نفر را داشته باشد (100000) دالر.
10 :‌تجهيزات و لابراتوارها
1. لابراتوار  ديجيتل گرافيك مجموع مصارف (300000)‌ دالر امريكايي .
2 . لابراتوار عكاسي             رر                (100000)‌     رر
3. ايجاد ديپارتمنت خطاطی و ميناتور ( 500000 ) امریکایی.


Comments